0
دسته‌بندی‌ محصولات
دسته‌بندی‌ محصولات
دسته‌بندی محصولات

آیا راهی برای درمان بوی بد دهان وجود دارد؟

White

بوی بد دهان از جمله مشکلات ناخوشایندی است که اغلب مردم با آن درگیر هستند که می‌تواند در کاهش اعتماد به نفس فرد، روابط اجتماعی تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل رفع مشکل بوی بد دهان اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این مقاله به علل ایجاد بوی بد دهان و اینکه آیا راهی برای درمان بوی بد دهان وجود دارد؟ خواهیم پرداخت

علت های ایجاد بوی بد دهان

در شرایط عادی نفس انسان بوی خاصی به نام Human odor دارد و بوی بد دهان با علت‌های موضعی مرتبط با دهان و دندان و علل مرتبط با سیستم گوارشی و تنفسی ایجاد می‌شود.

3 ترکیب گوگرد دار متیل مرکاپتان، سولفید هیدروژن و دی متیل سولفید مسئول بیش از 90% بوی بد دهان هستند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان، جرم ها و پوسیدگی های دندانی، زبان شیاردار، بیماری‌های سینوسی و بینی و دیابت از جمله عوامل مهم ایجاد کننده بوی بد دهان یا هالیتوزیس می‌باشند.

از جمله علت های غیر بیماری زای بوی بد دهان شامل گرسنگی، مصرف سیگار و دخانیات، رکود بزاق، خشکی دهان، حاملگی، یائسگی، مصرف بی رویه ادویه جات و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان،  مصرف برخی داروها و… می‌باشند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: مهم ترین و اصلی ترین علت بوی بد دهان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. ایجاد پلاک و وجود مواد غذایی ریز بین دندان‌ها باعث بیماری التهاب لثه و بوی بد دهان می‌شوند.

دیابت: هنگامی که سطح انسولین بیماران مبتلا به دیابت بسیار پایین است، بدن آنها نمی‌تواند از گلوکز خون استفاده کند و به جای آن از ترکیبات چربی موجود در خون استفاده میشود که در اثر آن کتون‌ها به مقدار زیاد در بدن تولید میشود و باعث ایجاد تنفس ناخوشایند می‌شود.

رژیم های غذایی و گرسنگی: برنامه‌های غذایی و گرسنگی به علت تجزیه چربی‌ها و تولید موادی به نام کتون که می‌تواند عامل ایجاد بوی تند و بد دهان بشود.

مصرف سیگار و دخانیات: مصرف محصولات حاوی توتون و تنباکو باعث بوی بد تنفس، ایجاد بیماری های لثه و دندان، خشکی بزاق می‌شود که همه این عوامل از جمله علت‌های ایجاد بوی بد دهان هستند.

خشکی دهان و رکود بزاق: بزاق به طور طبیعی دهان را پاک می‌کند خشکی دهان با علت‌های مختلف از جمله دیابت، اضطراب، کم آبی و مصرف برخی داروها می‌تواند ایجاد شود و باعث ایجاد بوی بد دهان بشود.

مصرف دارو: تجزیه برخی از داروها از جمله نیترات‌ها که برای بیماری‌های قلبی و عروقی تجویز می‌شوند، داروهای شیمی درمانی و برخی از آرام بخش‌ها موجب بوی بد دهان می‌شود. همچنین بعضی از انواع داروها موجب خشکی بزاق و بوی بد دهان می‌شوند.

3 راهکار موثر برای از بین بردن بوی بد دهان

1. رعایت بهداشت دهان و دندان:

از آن‌جایی که علت اغلب بوهای بد مربوط به عوامل موضعی است، پس حذف آنها اولین قدم در درمان هالیتوزیس یا بوی بد دهان است.

 اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان برای کاهش بوی بد دهان اولین قدم است. مسواک زدن دندان‌ها، لثه و زبان و استفاده از نخ دندان در کاهش بوی دهان با منشاء دهانی بسیار موثر است.برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد بوی بد دهان باید 2تا 3 بار در روز مسواک بزنید.

زبان حاوی مقادیر زیادی باکتری‌های ایجاد کننده بو است مسواک زدن زبان در کاهش بوی بد دهان تاثیر به سزایی دارد.

2. درمان رفلاکس معده:

یکی از علت‌های بوی بد دهان، رفلاکس معده است که به دلیل برگشت اسید معده یا صفرا و یا باقی مانده آن در دیواره مری، می‌تواند سبب ایجاد بوی بد دهان بشود.

برای پیشگیری از رفلاکس معده از خوردن وعده‌های غذایی سنگین، دراز کشیدن بلافاصله بد از غذا خوردن، سیگار کشیدن خودداری کنید.

همچنین وجود هلیکوباکترپیلوری در معده سبب عفونت آن و ایجاد بوی نامطبوع در دهان می گردد که علائم آن شامل آروغ زدن بیش از حد، حالت تهوع، درد و سوزش معده و کاهش اشتها است. که برای درمان این عفونت و رفع بوی بد دهان ناشی از آن باید به پزشک مراجعه شود.

3. مصرف منظم آب و مایعات:

نوشیدن مقدار کافی آب به تولید کافی بزاق، شستشوی فضای دهان و کاهش باکتری‌های آن و رکود بزاق کمک به سزایی می‌کند و در نتیجه باعث کاهش خشکی دهان و بوی بد آن می‌شود.

به طور کلی جهت کاهش بوی دهان باید ازسیگار کشیدن، نوشیدن نوشابه‌های بودار، ادویه زیاد، افراط در مصرف مواد غذایی پرچرب اجتناب کرد. خوردن میوه‌های تازه و سبزیجات به طور کلی رژیم غذایی غنی از فیبر و همین طور نوشیدن آب زیاد، ارجحیت دارد.

نویسنده: دکتر فاطمه قاسم زاده

دیدگاهتان را بنویسید